#letteringuje


Cześć !
Dzisiaj obiecany post z serii #letteringuje Pierwszy post, podsumowywujący podstawy podstaw.
W dzisiejszym poście odpowiadam na najczęściej zadawane pytania, radzę w co warto zainwestować, gdzie kupić i co ściągnąć. Pod koniec posta udostępnię wam też kiła rzeczy od siebie do druku.




Jak zacząć ?
Jest to najczęściej zadawane pytanie. Najprościej na nie odpowiedzieć mówiąc „po prostu”. Masz chęć zacząć? Usiądź, wyłącz się i działaj. U mnie historia zaczęła się kilka lat temu, pracowałam wtedy w Call Center na słuchawce i dzwoniłam do klientów, miałam wtedy końcówkę bazy i nikt już nie odbierał. To były najdłuższe godziny pracy ever. Z nudów zaczęłam pisać długopisem po zwykłej kartce imiona i nazwiska i zaczęłam przyozdabiać litery na różne sposoby. Nagle natrafiłam na piękne plakaty z cudownymi czcionkami. Zakochałam się. Na początku próbowałam przerysowywać to co widzę na kartkę. Bawiłam się ołówkiem i cienkopisem. I moje plakaty wyglądały podobnie. Problem pojawiał się kiedy chciałam stworzyć swoją własną spersonalizowaną czcionkę. Nie wiedziałam jak. Wtedy nie było jeszcze tak rozwiniętego instagrama, jeszcze w Polsce nie było ludzi którzy zajmowaliby się handletterigiem. Szukałam na zagranicznych kontach i tak naprawdę przez przypadek wpadłam na nazwę HAND LETTERING i popłynęłam. Zaczęłam szperać, pościągałam mnóstwo zdjęć, inspiracji - przeróżnych fontów i alfabetów i poleciałam. Zaczęłam się bawić, cały czas tylko ołówkiem i cienkopisem. Aż trafiłam na filmiki i pach mój świat runął. Zobaczyłam że oni to piszę jednym pisakiem i nie bawią się w pogrubienie, tylko to robi pisak ! Wow ! Jak ja zapragnęłam takiego cudownego narzędzia. Więc zaczęłam szukać. O matko, jakieś to było trudne ! Znalazłam na alliexpress... oczywiście czekanie 2 miesięcy... no nie, znalazłam na Allegro! Swoje pierwsze pisaki, cena mnie zwaliła z krzesła, ale mówię, no dobra zainwestuje. Zamówiłam. Wydałam na pisaki swoją dniówkę !!! Przyszły po kilku dniach. Odpakowałam. Przyłożyłem do kartki. Przeciągnęłam. No i się załamałam. Co to jest ?! Czemu to robi ciągle grube linie, albo cienkie. Czemu to tak ładnie nie wygląda !!! Szukałam jakiejś instrukcji obsługi, ale nic nie było po polsku, wszystko po angielsku i słownik mi nie pomagał. Zwątpiłam. Stwierdziłam że zmarnowałam pieniądze. Ehh ... wróciłam do ołówka. Po mniej więcej miesiącu od tej sytuacji dziewczyna którą obserwowałam na insta (już jej nie ma :( ) udostępniła filmik instruktażowy ! Olśniło mnie. Żeby pisać tak jak widziałam czyli mieć kontolę nad pisakiem trzeba opanować technikę w górę cienka linia a w dół gruba ! Sukces! Wow !
Moje życie wtedy się zmieniło. Brush lettering stał się dla mnie hobby które bardzo szybko zamieniło się w pasję. Jest to dla mnie sposób na relaks i na wyciszenie się. Polecam Ci zanurzyć się w świat liter i uwolnić swoją kreatywność.


Nie oznacza to nic innego jak to, że faktycznie trzeba dużo ćwiczyć i pisać. Jak to kiedyś ktoś mądry powiedział, nie od razu Rzym zbudowano. Nie musisz mieć pięknego pisma. Ja też na codzień kiedy szybko piszę, moje pismo wygląda jakby pisała kura pazurem. Pracuję nad tym, ale nie oszukujmy się. Lettering to nie pisanie, lettering to rysowanie liter, tworzenie ich to zabawa, której idzie się nauczyć. Pamiętaj, że na początku nie jesteś mistrzem, nie zniechęcaj się. Ćwicz. Napis który powstaje i wychodzi od Ciebie nie musi być perfekcyjny i według jakiś zasad. Jeśli Ci się podoba - jest idealny.

Początki.
Przy brush-letteringu i hand-letteringu polecam dla osób początkujących pisaki z krótką końcówką. Typu Pentel Touch lub Tombow Fudenosuke. Najłatwiej nad nimi zapanować i łatwo dzięki nim kierować się zasadą w dół gruba w górę cienka linia. Pisaki są tak skonstruowane, że trzymając je prawie równolegle do kartki dociskając je możemy wykorzystać cały potencjał pisaka rysując linię grubą, a lekko pociągając do góry trzymając pisać niemal prostopadle rysujemy linię cienką.



Najlepiej swoją przygodę zacząć ze zwykłą gładką kartką, bez żadnej faktury, może być cienka, zwykła zeszytową, czy taka do drukarki. Wtedy papier nie będzie nam się rolował i nie zniszczy nam pisaka. Na początku polecam zeszyt z kartkami w kropki Lwów którym możemy narysować sobie linie pomocnicze, lub specjalne zeszyty do nauki kaligrafii. Na rynku dostępne są też same arkusze w pdf’ie do ćwiczeń. Taki arkusz możecie też ściągnąć za darmo ode mnie, TUTAJ. Bierzcie i korzystajcie do woli. Arkusze powstały kilka lat temu. W połowie września planuję wrzucić tutaj więcej ćwiczeń, obserwujcie.


BRUSH PENY
Przejdźmy teraz do narzędzi którymi możecie pisać. Czym tak właściwie jest ten brush pen? To pisak z pędzelkową, dłuższą i elastyczną końcówką. Na rynku obecnie bardzo łatwo jest o pisaki. Oprócz firm renomowanych i polecanych są jeszcze firmy które robią swoje własne wersje i wariacje i próbują. Fakt takie pisaki z firm które nie do końca się w tym specjalizują i jeśli komplet 10 czy 12 pisaków kosztuje lekko powyżej 10zł to wtedy nie liczyła bym na fajerwerki, ale do popróbowania można. Jeśli boicie się ze szybko podpisujecie droższy pisak, możecie na tych tańszych się uczyć. Ja osobiście polecam was te, które ja przetestowałem i jestem w stanie więcej o nich poopowiadać. Myślę że każdemu z nich poświęcę więcej czasu i dla was co nieco w późniejszym terminie o nich przygotuje. Teraz wrzucę wam tylko poglądowo co to za pisaki i gdzie możecie je dostać.



- Pentel Touch - dosępne coraz częściej w sklepach, w co drugim sklepie online dla plastyków. Najtaniej wychodzi kupić go w zestawie lub bezpośrednio od firmy pentel cena ~ 10zł szt
- Tombow Fudenosuke - jak wyżej. Stacjonarnie w Polsce niestety go nie widziałam. ~ 12zł szt
- KOI Sakura BrushPen - coraz częściej idzie znaleźć go opórcz online również stacjonarnie, najbardziej opłacalne są oczywiście zestawy ~ 8zł szt
- Tombow Dual ABT - stacjonarnie nie widziałam ich w PL, online praktycznie w każdym sklepie. Koszt ~ 13zł szt
- Brushmarker PRO od firmy KARIN - dostępne na sztuki i w zestawach z ogromną ilością kolorów. Można dostać je głównie online, stacjonarnie coraz łatwiej dostępne. Koszt ~ 7zł szt
- Clean Color Kuretake - łatwa dostępność koszt ~ 13zł szt
- Ecoline Brush Pen - stacjonarnie ciężko go znaleźć ale online praktycznie w co drugim sklepie, koszt ~ 8zł szt


By opisać pisaki poświęcę na to osobne posty, pokażę wam wtedy więcej kolorów i testy każdego z wyżej wymienionych. Planuję zrobić taką serię, byście mieli pogląd na to co i jak i z czym i do czego. :)

NAUKA
Obecnie na rynku jest coraz więcej osób które zajmuje się letteringiem czy kaligrafią. W łatwy sposób możecie zapisać się i udać na warsztaty, które odbywają się w różnych miastach jak i online. Są kursy, są książki, są warsztaty. Naprawdę gorąco polecam wam przejść się na takie warsztaty bo na nich jesteście w stanie pod okiem instruktora pouczyć się pisać. Dowiecie się jak trzymać pisak i w jaki sposób tworzyć i rysować litery. Nawet jeśli już jakiś czas piszecie to możecie skonfrontować się i zweryfikować swoje umiejętności. Możecie popisać w grupie i wymienić się doświadczeniami. Sama takie warsztaty oprowadzę od ponad roku i widże ile radości sprawia moim kursantom pisanie i  tak szybki progres jaki robią. Po 3 intensywnych godzinach pisania znają podstawy, mają warsztat, narzędzia i mogą dalej ćwiczyć w domu.
Obecnie organizuje warsztaty w 3 miejscach w różne soboty we wrzęsniu. Będą to ostatnie grupowe warsztaty w tym roku. Najpewniej dopiero na wiosnę ruszą zapisy na warsztaty w Warszawie a wyjazdowe miasta za rok. Nie martwcie się jednak, planuję zadbać o was i już pod koniec wrzęsnia będzie dostępny mój e-obok z wielkim kompendium wiedzy odnośnie letteringu włąsnie.

Obecnie mogę zaprosić was na warsztaty do Gdyni - 14.09


Na warsztaty d Białegostoku - 21.09. 


Oraz na warsztaty do Warszawy - 28.09. (Więcej szczegółów wkrótce - ale zapisać już się można)

Na wszystkie warsztaty zapisać możecie się przez maila - patatatka.pl@gmail.com
Cena warsztatów to 100zł. W tej cenie macie już wszystko zapewnione czyli:
- 3 godzinne warsztaty pod moim okiem,
- dwa pisaki do letteringu (Pentel Touch i Brushmarker PRO)
- dostęp do e-booka,
- zeszyt do ćwiczeń,
- arkusze do ćwiczeń, a w nich dwa alfabety, mnóstwo ćwiczeń wprawek, ozdobniki itp.
- pocęstunek, kawa, herbata, woda

Oprócz warsztatów grupowych możesz umówić się ze mną na spotkania indywidualne. Termin, godzina i czas do uzgodnienia. 



Warto pobrać i poćwiczyć:
arkusz do ćwiczeń dla grubszych pisaków od firmy Tombow Dual ABT

Dzisiaj dziękuję już za uwagę i zapraszam niebawem.
Piszcie mi proszę nad czym więcej się skupić a podporządkuje teksty pod was. :)
Do następnego, ściskam. 

Komentarze